محققان قند خون غیرطبیعی بیماران را پس از ترخیص از بیمارستان مطالعه کردند

14 دسامبر 2018- محققان دانشکده پزشکی دانشگاه مینه سوتا تصمیم گرفتند بر روی حوزه ای که اطلاعات کمی در مورد آن وجود دارد، تحقیق کنند. آنها می خواستند بدانند چه اتفاقی برای بیمارانی می افتد که با قند خون غیر طبیعی از بیمارستان مرخص می شوند؟ آیا قند خون کنترل نشده ی این بیماران با نتایج بدتر پس از ترخیص از بیمارستان همراه است؟ با کمال تعجب، علیرغم مطالعات فراوانی که درباره مدیریت قند خون در بیمارستان انجام شده است، مطالعات کمی تلاش کرده اند که به این سوال پاسخ دهند.

نتایج این مطالعه نشان داد بیمارانی که دارای غلظت قند خون غیر طبیعی بودند، نرخ بالاتری از بستری مجدد در بیمارستان را تجربه کرده و نرخ مرگ و میر در میان آنها در طی 30 روز پس از ترخیص، بالاتر است. این مطالعه در Journal of General Internal Medicine منتشر گردید.

دکتر Nishant Sahni،استادیار حق التدریس دانشکده پزشکی دانشگاه مینه سوتا گفت: ما همچنین دریافتیم که بیماران دارای مقدار قند خون در مرز تشخیص دیابت، نتایج بدتری دارند. این نشان می دهد که اگر شما بیمارانی را که در مرز ابتلا به دیابت هستند، در بیمارستان تشخیص ندهید، پس از مرخص شدن، دچار شرایط بدتری می شوند.

به گزارش  CDC، تعداد افراد مبتلا به دیابت در دو دهه ی گذشته بیش از سه برابر شده است و امروزه به بیش از 30 میلیون نفر می رسد. از آن تعداد، بیش از 7 میلیون نفر هنوز شناسایی نشده اند و اگر همچنان تشخیص داده نشده و بدون درمان باقی بمانند، با عوارض قند خون بالا بر سلول ها و اندام های مختلف بدنشان مواجه می گردند. عوارض ناشی از دیابت نوع 2 درمان نشده شامل آسیب کلیوی، آسیب چشمی یا افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی است.

محققان بر این باورند که باید کار بیشتری بر روی بهبود شناسایی موارد تشخیص داده نشده ی دیابت و کنترل قند خون بهتر در بیمارستان و بلافاصله پس از ترخیص انجام شود. دکتر Sahni گفت: در حالیکه ما هنوز نتوانسته ایم علت افزایش غیر طبیعی قند خون را در این بیماران بیابیم، اما این ارتباط بسیار قابل توجه است و من فکر می کنم گام بعدی انجام تحقیقی برای بررسی امکان انجام مداخله بمنظور کاهش و کنترل قند خون در این بیماران است. هدف از این تحقیق در نهایت یافتن راهی برای رفع این مشکل خواهد بود.

منبع:

https://www.med.umn.edu/

https://www.news-medical.net/news/20181214/Researchers-study-abnormal-blood-glucose-levels-of-patients-after-hospital-discharge.aspx